(navigation image)
Home American Libraries | Canadian Libraries | Universal Library | Community Texts | Project Gutenberg | Children's Library | Biodiversity Heritage Library | Additional Collections
Search: Advanced Search
Anonymous User (login or join us)
Upload
See other formats

Full text of "Poland Russia and Great Britain 1941-1945"

the Polish-Russian friction." It went on to suggest to the Home Office
that these newspaper * trouble-makers 5 must be getting their paper from
illegal sources. The previous day, the same newspaper had expressed
the opinion that the Polish Press ought to be * diminished in number/
andj furthermore, that there were certain * secret' Polish newspapers in
this country. Two days before, on April 283 the Daily Mirror had
sharply criticised three Polish papers for their publications of the facts
regarding the Katyn murder. These were the first shots fred at the
moment of the severance of the Polish-Russian relations. At the same
time, the Daily Worker attacked the Polish Government, employing words
common to Russian terminology but unusual for any British newspaper.
Questions were raised in the House of Commons and Brendan Bracken,
Minister of Information, made the following statement in reply :—
" I have received representations from Al.P/s that the Daily Worker3
and also some other papers printed in England in foreign languages, are
stirring up trouble among the United Nations. The Labour Minister
is making an enquiry into the activities of these foreign-language newspapers,
which are alleged to occupy themselves in attacking the Soviet Government.
If this allegation is well founded we shall be in duty bound to prevent the
hospitality of Britain being abused by journals that appear to be more
interested in feuds than news.
** The chief Press Censor has been instructed to regard their activities
as falling under the regulations that prohibit cabling abroad of extracts
from newspapers liable to bring about disunity among the Allied Nations.
This regulation must also be applied to quotations from the Daily Worker^
which has given up a good deal of its space to vilifying the Polish Government.
No justification could possibly be made for the scandalous language used
by the Daily Worker about the leaders of Poland.
"It is a big problem because some of these newspapers are printed in
small printing factories throughout the country and by a nationality for
which I have the greatest admiration, but of whom I must say, * Every
time you find a Pole you find a newspaper/
** I do not intend to tolerate this business of people publishing in foreign
languages the most violent abuse5 either of the Soviet Government^ of the
Polish Government^ or of any Government connected with the United
Nations."
On June ioa the Daily Worker gave a list of Polish papers published in
Great Britain—thirty-three altogether, A few days later the News
Chronicle wrote of even more., and both papers were able to produce
names of new Polish periodicals they had * discovered/ 'Are there too
many foreign language newspapers ? * was the dilemma expressed in
certain sections of the British Press.
" To-day/* wrote London's Die Zeitung in answer on June 4, " there
is only one country in which all the nations of the continent can make
their voice heard. This fact is a source of great moral credit to the British
nation^ whicji may well be proud of having for guests the press of a whole
continent . . . the suppression by the British authorities of a few * un-
desirable * foreign newspapers would amount to a victory of the totalitarian
principle/* OB August 29, 1943, Z. NowakowsM, the Chairman of the
167